Bureaucratic structure of the Transit Commission of Ecuador: weberianity and autonomy

Main Article Content

Mohammad Haoulo Mubayed

Abstract

This article analyses the bureaucratic structure of the Ecuadorian Transit Commission (CTE), an institution that oversees transport management and safety, in a Weberian and autonomy-based approach. The study employs structural measurement tools designed by Peter Evans and James Rauch. The assessment of bureaucratic performance, based on career, salary and merit indices, suggests that the CTE has good institutional capacity (8.17/10.0 points). However, its institutional autonomy is low and is an institution that is politically permeable to the intervention of different state actors from the executive and municipal branches. In addition, the Law on Surveillance Corps Personnel (1970) and the focus on old institutional structures affect bureaucratic performance. Finally, civil servants perceive that the CTE does not promote policies that support a strategic sector for the national economy, such as transport, although it arguably can do so.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Haoulo Mubayed, M. (2023). Bureaucratic structure of the Transit Commission of Ecuador: weberianity and autonomy. Estado & Comunes, 2(17), 145–165. https://doi.org/10.37228/estado_comunes.v2.n17.2023.330
Section
Conjuncture section

References

Alcaldía de Guayaquil (2019, 7 de octubre). Concejo Municipal de Guayaquil ratificó la resolución de la Alcaldesa de suspender el ejercicio de la competencia de fijar tarifas de transporte. https://bit.ly/3AytFrC

Andrade, P. (2015). Política de industrialización selectiva y nuevo modelo de desarrollo. Universidad Andina Simón Bolívar-Sede Ecuador.

Asamblea Constituyente (2008). Constitución de la República del Ecuador. Registro Oficial 449, 20 de octubre.

Asamblea Constituyente (2008). Ley Orgánica de Transporte Terrestre Tránsito y Seguridad Vial (LOTTTSV). Registro Oficial 398, Suplemento, 7 de agosto.

Asamblea Nacional (2010). Ley Orgánica del Servicio Público. Registro Oficial 294, Suplemento, 06 de octubre.

Bersch, K., Praça, S., & Taylor, M. M. (2017). Bureaucratic Capacity and Political Autonomy Within National States: Mapping the Archipelago of Excellence in Brazil. States in the developing world. Cambridge University Press.

Bertranou, J. (2015). Capacidad estatal: Revisión del concepto y algunos ejes de análisis y debate (dosier). Revista Estado y Políticas Públicas, 3(4), pp. 37-59. https://bit.ly/3VfknL1

Carrasco, M. (2022, 15 de febrero). Guayas concentra el 55 % de los vigilantes de la CTE, que los reubicará en provincias donde hay déficit a medida que los cantones, como Durán y Milagro, asuman esta competencia. https://bit.ly/422FjXM

Comisión de Tránsito de Guayaquil [CTG] (1970). Ley de Personal del Cuerpo de Vigilancia de la Comisión de Tránsito del Guayas. Ley No. 183. Registro Oficial 1202, 20-VIII-60, Suplemento.

Comisión de Tránsito del Ecuador [CTE] (2022). Ceremonia de presentación del nuevo director ejecutivo de la CTE. Boletín de prensa 076. https://bit.ly/3oNofqg

Comisión de Tránsito del Ecuador [CTE] (2019). Requisitos para acceder al proceso de selección que realiza cada Municipio, según Resolución No. 087-DIR-2016-ANT. https://bit.ly/426VW4G

Comisión de Tránsito del Ecuador [CTE] (2013). Estatuto Orgánico por Procesos de Comisión de Tránsito del Ecuador. Registro Oficial 431, Suplemento, 18 de abril.

Comisión de Tránsito de Ecuador [CTE] (s/f). Formación de Agentes Civiles de Tránsito para los Gobiernos Autónomos Descentralizados. https://bit.ly/40FlCUM

Dargent, E. (2015). Technocracy and democracy in Latin America: The experts running government. Cambridge University Press.

El Comercio (2014, 2 de julio). Comisión de Tránsito, una historia de 66 años con distintos bemoles. Sección de Actualidad. https://bit.ly/3HiJgPS

El Universo (2021a, 17 de mayo). Municipio de Santo Domingo recibe competencias para el control de tránsito en todo el cantón. https://bit.ly/3LuBZ24

El Universo (2021b, 31 de agosto). Ministro de Transporte, Marcelo Cabrera: No he gestionado favores a favor de nadie y si creen que he gestionado, que me comprueben. https://bit.ly/3La5zsf

El Universo (2021c, 5 de octubre). CTE presentó a nueva comandante encargada del Cuerpo de Uniformados. https://bit.ly/4277c0y

Expreso (2022, 7 de diciembre). El Municipio de Duran asume desde el 8 de diciembre la competencia de todas sus calles. https://bit.ly/3He4qPi

Evans, P. (1996). El Estado como problema y como solución. Desarrollo Económico, 35(140), pp. 529-562. https://doi.org/10.2307/3467372

Evans, P. (2007). Instituciones y desarrollo en la era de la globalización neoliberal. ILSA.

Geddes, B. (1991). A Game Theoretic Model of Reform in Latin American Democracies. The American Political Science Review, 85(2), pp. 371–392. https://doi.org/10.2307/1963165

Geddes, B. (1996). Politician’s dilemma: Building state capacity in Latin America (1 paperback printing). University of California Press.

Grindle, M. (2015). La política de la creación y re-creación institucional. El valor estratégico de la gestión pública: Trece textos para comprenderla. Corporación Andina de Fomento y Banco de Desarrollo de América Latina.

Gutiérrez, I. (2019). Capacidades estatales y burocracia. Buen Gobierno, 26, pp. 1-25. https://bit.ly/3VfeIED

Harbers, I. (2015). Taxation and the Unequal Reach of the State: Mapping State Capacity in Ecuador: Mapping State Capacity in Ecuador. Governance, 28(3), pp. 373-391. https://doi.org/10.1111/gove.12117

Kurtz, M. (2001). State Developmentalism without a Developmental State: The Public Foundations of the “Free Market Miracle” in Chile. Latin American Politics and Society, 43(2), 1. https://doi.org/10.2307/3176969

Migdal, J. S. (2011). Estados débiles, Estados fuertes. Fondo de Cultura Económica.

Moe, T. M. (2015). La política de la estructura burocrática. El valor estratégico de la gestión pública: Trece textos para comprenderla. Corporación Andina de Fomento y Banco de Desarrollo de América Latina.

Nieto, G. (2020). Desempeño institucional de los burócratas del SRI cercanos al ciudadano: Ecuador, 2014-2017. Instituto de Altos Estudios Nacionales.

Oszlak, O. (2006). Burocracia estatal: política y políticas públicas. Postdata, revista de reflexión y análisis político, 11, pp. 11-56. https://bit.ly/3Vd0a8o

Peters, B. (1999). La política de la burocracia. Fondo de Cultura Económica.

Rauch, J. E., & Evans, P. B. (1999). Bureaucratic structure and bureaucratic performance in less developed countries. Journal of Public Economics, 75(1), pp. 49-71. https://bit.ly/3Hjvk8m

Secretaría Nacional de Planificación (2011). Desde hoy, los municipios son responsables del tránsito, transporte terrestre y seguridad vial en sus ciudades – Secretaría Nacional de Planificación. https://bit.ly/3LBsyhl

Skopcpol, T. (2018). El Estado regresa al primer plano: Estrategias de análisis en la investigación actual. Revista Santander, 9, pp. 99-119. https://bit.ly/41LOAU7

Weber, M. (2012). Economía y sociedad: Esbozo de sociología comprensiva. Fondo de Cultura Económica.

Weber, M. (2000). ¿Qué es la Burocracia? Libros Tauro.